BLOG b-tame akan berpindah

BLOG INI AKAN DIJENAMAKAN SEMULA DAN AKAN BERPINDAH KE ALAMAT BARU. BLOG AKAN DIRASMIKAN PADA 21 APRIL 2014.

SILA LAYARI DIARI WAHD (PANDUAN BAPA BEKERJA DI RUMAH)

Wednesday, February 05, 2014

Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah yang memberikan kesempatan untuk saya menulis lagi di ruangan ini. Sebelum saya memulakan perkongsian di ruangan ini, harap masih tidak terlambat untuk mengucapkan selamat tahun baru cina bagi mereka yang meraikannya. Saya juga berehat panjang menghabiskan masa bercuti bersama keluarga.

Sekarang sudah masuk bulan kedua di dalam cabaran 18 bulan untuk menjadi seorang ayah yang bekerja di rumah. Kadang kala saya juga sangsi, mampukah saya untuk merealisasikan impian menjadi kenyataan ataupun hanyalah sekadar semangat 'lalang; saya sahaja, yakni apabila ditebang dan diracun segera mati da menghilang. Perjalanan masih jauh, namun terkadang rasa kecewa memuncak apabila usaha yang dilakukan tidak membuahkan hasil. Mungkin ada dia antara tuan-tuan, puan-puan, yang mengalami masalah yang sama seperti saya. Usaha sudah usaha, belajar sudah belajar, buat seperti yang disuruh juga sudah, tetapi masih tidak ada hasil juga. Di manakah silapnya?

Jom kita muhasabah kembali dalam tempoh kebelakangan ini. Cuba ingat kembali di manakah salah kita atau silap kita?

1. Adakah kita sudah berdoa dan berdoa dan berdoa meminta pada yang Maha Kuasa?
2. Adakah kita bersyukur dengan nikmat kurniaanNYA.?
3. Adakah kita redha dengan ketentuanNYA?
4. Adakah kita berkongsi nikmat dan kejayaaan kita dengan orang lain?



Dan pelbagai lagi soalan tentang apa lagi salah kita yang dan apa yang kita x buat. Niat juga harus dibetulkan kembali semoga. Saya selalu sedar yang selama ini niat saya tidak berapa betul. Selama ini saya sering mengatakan yang saya ingin terlibat dalam MLM atau perniagaan baik produk fizikal ataupun perniagaan internet kerana mahu menolong orang apabila sudah kaya nanti. SALAH tuan-tuan & puan-puan. Seharusnya saya harus lebih kerap menolong orang dari sekarang, bukan apabila sudah kaya sahaja. Jadi sahabat-sahabat sekalian , ingat lah yer...nawaitu tu penting dan niat itu tidak pernah menghalalkan cara.

Selain itu jangan lupa mengeluarkan zakat, bukan zakat fitrah sahaja yang masa Hari raya aidilfitri tu, zakat harta atau pendapatan. Kalau tidak pasti, bolehlah rujuk pusat-pusat zakat negeri masing-masing. In Sha Allah ada keberkatannya.

Semoga dalam post kali ini walaupun tidak banyak isi yang berguna, dapatlah memotivasikan diri dan muhasabah kembali diri di mana silapnya dan dimana kurangnya amalan dan usaha kita. Ada rezeki, in Sha Allah saya akan buat post untuk amalan-amalan yang boleh dilakukan untuk memurahkan rezeki. Senang je tuan-tuan & puan-puan. Semua dah tahu cuma tak mampu dan tak mahu sahaja, termasuklah saya.

Biasanya saya kalau rasa kurang semangat ke, suka dengar lagu dari kumpulan mendua ni, lirik dia sangat memotivasikan diri untuk sayalah, untuk anda saya tak tahu. Jom kita nyanyi sama-sama.

****************************LIRIK*******************************



Aku sedar bukan mudah
Untuk mengejar mimpi indah
Pernah suatu ketika dulu
Ku punya harapan besar
Kini aku tak pasti
Dapatkah ku miliki

Sudah jauh kita tempuh
Kekalkanlah impian lalu
Mungkin ada hikmah
Yang akan menunggu
Di penghujung jalan
Biar nanti kecewa
Setidak-tidaknya cuba

Jika halangan menduga perjalanan kita
Janganlah kau putus asa
Kerana ku ada di sisi setia menemani
Andai semangatmu gugur
Genggamlah tanganku
Kita hampir ke situ

Adakala ku terasa
Ketabahan tak setegar
Tetapi apakan daya
Berhenti separuh jalan
Percayalah padaku
Aku yakin kita mampu

Jika halangan menduga perjalanan kita
Janganlah kau putus asa
Kerana ku ada di sisi setia menemani
Andai semangatmu gugur
Genggamlah tanganku
Kita hampir ke situ

Biar orang kata
Rapuhnya harapan
Bukan mereka tentukan lagi
Kau ada aku dan aku punya kamu
Amanlah akhirnya tetap bersama
Oh...

Jika halangan menduga perjalanan kita
Janganlah kau putus asa
Kerana ku ada di sisi setia menemani
Andai semangatmu gugur
Genggamlah tanganku
Kita hampir ke situ

0 comments:

Post a Comment